Dag 4 - Hur vÀljer jag kanin?

Detta Ă€r vĂ€l det Ă€mne som jag haft pĂ„ tapeten ganska nyligen, men tĂ€nkte att jag tar det Ă€ndĂ„. Första frĂ„gan jag stĂ€ller mig inför ett kaninköp Ă€r "Vad ska denna kaninen lĂ€mpa sig för?". Är det en ren sĂ€llskapskanin sĂ„ slutar ungefĂ€r gallringen dĂ€r och jag gĂ„r helt pĂ„ magkĂ€nsla.
 
Men om inte sÄ fortsÀtter tankesmedjan nÄgot i stil med "Vad ska kaninen ha för kvalitéer?" Liten, kompakt, social, framÄt? Listan kan göras oÀndlig. Sedan nÀr man vÀl hittar en liten krabat sÄ Àr det ju vad den har för stam, förÀldrars poÀng/meriter .. och givetvis, det lilla extra! Vad Àr dÄ "det lilla extra"? Charm sÄklart! Individen ska utstrÄla "det", det lÄter kanske som höga krav. Men att kaninen har den rÀtta utstrÄlningen Àr viktigare Àn alla 95:or i vÀrlden. För vad Àr vitsen med att ha en poÀngplockare som du inte klickar med?
 
DÄ har jag hellre en mindre rastypisk kanin som jag trivs galet bra med! Det Àr sÄ fÄ gÄnger per Är som jag faktiskt stÀller ut mina att det inte spelar nÄgon roll. Alltid kul med bra poÀng sÄklart men ett papper hit eller dit. Det Àr ju tiden i ladugÄrden som rÀknas, stunderna man ler och tÀnker "jag kunde inte haft det bÀttre".
 
Sedan behöver det absolut inte vara antingen eller heller, finns huur mÄnga snygga och trevliga djur som helst. Vad jag menar Àr att utsidan aldrig ska fÄ gÄ före det som finns innanför pannbenet pÄ kaninen. Aldrig. det Àr dÄ som det blir fel, riktigt fel. Visst att alla kaniner inte har samma avelsvÀrde, eller utstÀllningsvÀrde. Men en bÀsta vÀn kan man inte vÀrdera, vÀlja bort. 
 
SjÀlvklart gÄr jag ocksÄ pÄ utsidan, absolut. Hur mÄnga gÄnger har tanken inte slagit mig nÀr jag scrollat runt pÄ kaninsidor att jag kanske precis scrollade förbi en dundercharmig individ bara för att poÀngen inte dög eller för att bilden var missvisande? Extremt mÄnga gÄnger. Som jag sagt innan Àr det omöjligt att alltid se till att fÄ en rÀttvis bild av allt, alla.
 
Men sÄdant Àr livet, men det skadar kanske inte att ha den tanken i bakhuvudet iallafall. Speciellt i utstÀllningsvÀrlden. Kaninen Àr sÄ mycket mer Àn ett poÀngkort, en fÀrg. Kaninen Àr sÄ mycket mer Àn en kroppstyp eller en huvudform. Kaninen Àr en individ och individen bör sÀttas lika högt som allting annat. 
 
 

Dag 1 - Snabb fakta om mina kaniner
Dag 2 - Framtida kaninplaner
Dag 3 - Favorituppfödare
Dag 4 - Hur vÀljer jag kanin?
Dag 5 - Favorit bild
Dag 6 - Bloggar jag följer
Dag 7 - Hona eller hane?
Dag 8 - Ras jag skulle vilja ha
Dag 9 - Ras jag inte vill ha
Dag 10 - Drömkaninen
Dag 11 - Drömkombinationen
Dag 12 - BĂ€sta kaninminne
Dag 13 - Hur vÀljer jag kanin?
Dag 14 - NĂ€sta kulltema
Dag 15 - Kaniner jag saknar 
Dag 16 - Hur började jag med kaninerna? 
Dag 17 - Mina mÄl 2015
AllmÀnt, Kaninlistan | |
Upp