Insikter om avsikter

*Varning för lÄngt och negativt inlÀgg*
Kaninuppfödare finns det gott om och kaniner ska vi inte tala om. Kaninuppfödare som lĂ€gger ner hur mycket tid och pengar som helst pĂ„ sina kaniner för att ge dem ett sĂ„ bra liv som möjligt. Vilket Ă€r kanon! Jag kan inte annat Ă€n beundra deras engagemang och passion för sin hobby. Men dĂ„ kommer sjĂ€lvinsikten, vad kan jag bidra med som ingen annan redan har gjort? Eller snarare VARFÖR ska jag se till att de föds fler kaniner Ă€n vad det finns marknad för? Det Ă€r sĂ„ galet mĂ„nga mĂ€nniskor som tar ungar bara för att de kan, utan en gnutta eftertanke eller mĂ„l. FrĂ„gar man dem varför sĂ„ fĂ„r man i vĂ€rsta fall svaret "ungar Ă€r sĂ„ söta". Vilket ungar Ă€r, absolut. Men Ă€r det verkligen dĂ€rför man föder upp djur? För att de Ă€r "söta" de första 3-4 mĂ„naderna? 
 
Ett annat mÄl som mÄnga uppfödare inom utstÀllningsaveln kör pÄ Àr "snygga, friska och trevliga kaniner", sure. Vem har INTE mÄlet att fÄ fram snygga, friska och trevliga kaniner? Det Àr ju ingen som resonerar som sÄ att den vill föda upp fula, sjuka och elaka kaniner direkt? SÀger inte att det Àr nÄgot som helst fel med att resonera sÄ. Men om alla resonerar likadant skulle man ju i princip kunna avla fram hur mycket kaniner som helst?
 
För vart gĂ„r grĂ€nsen för vad som Ă€r en frisk kanin t.ex? Är det en kanin som inte bĂ€r pĂ„ nĂ„gra defekter eller en kanin som sjĂ€lv inte har nĂ„gra? Är det en kanin dĂ€r Ă„r av avel gjort att dess öron inte tĂ„l kyla eller en kanin vars fĂ€rg kan göra att den fĂ„r magproblem? Vart gĂ„r grĂ€nsen egentligen?
 
Vad Àr en "trevlig"kanin? En kanin som inte bits eller en kanin som kommer fram och hÀlsar nÀr du ger den mat? NÀr man börjar fundera i dessa tankebanorna sÄ Àr det ganska skrÀmmande hur olika man tÀnker i sin avel egentligen. 
 
Om man dÄ inte har nÄgot specifikare och lÄngsiktigare mÄl Àn sÄ kÀnns det som att det lika gÀrna kan vara. Det finns kaniner, bÄde snygga, trevliga och friska som inte har nÄgot hem. Det finns trevliga kaniner som blir bortvalda pga deras utsida, samtidigt som det finns "snygga" kaniner som gÄr före vars temperament Àr urkasst. Varför? Varför gÄr utsidan före individen? Det blir pÄ nÄgot vis sÄ snedvridet nÀr man ska avla efter en standard. Visst att man bevarar raser, men plötsligt kÀnner jag att det inte Àr lika viktigt lÀngre. 
 
Jag har till och med stÀllt mig frÄgan "varför har jag kaniner?" och jag kunde inte ens svara pÄ den. DÄ fyllde syrran i "de Àr trevliga, okomplicerade och fina djur". Jo visst, fina som tusan Àr de. Men okomplicerade? Trevliga? Jag kÀnner inte att jag fÄtt ut speciellt mycket mer Àn problem av dem det senaste. Jo jag har trevliga kaniner men ibland kÀnner jag mig bara sÄ grymt likgiltig. Jag kan lika gÀrna köpa mig en katt, typ. 
 
"Vad Àr vitsen att föda upp kaniner om man inte har ett mÄl? Vad Àr vitsen med att ha kaniner om man inte fÄr ut nÄgot utav det?"
 
Som det ser ut nu sÄ finns det inte pÄ kartan att jag skulle vilja göra mig av med dem, men det blir antagligen ingen kull i sommar efter Dumla. TrÄkigt, ja men jag vill kunna stÄ för min avel och avla lÄngsiktigt. Det kan jag inte i nulÀget. Dumla Àr inne i nÄgon konstig period och jag Àr trött som tusan pÄ henne. Jag gÄr ur gymnasiet om ett och ett halvt Är och dÄ vet jag inte vad jag vill hitta pÄ, kanske flyttar och börjar plugga pÄ en annan ort. DÄ kan inte jag ta hand om nÄgra kaniner. 
 
Lite tankar frÄn min sida, jag kanske trampar pÄ ömma tÄr men det skiter jag fullstÀndigt i. Jag tycker att fler bör tÀnka igenom sin avel och frÄga sig sjÀlv "varför?".  
 
 
AllmÀnt | |
#1 - - Hanna:

Jag förstÄr delvis din frustration, jag har ocksÄ stÀllt mig frÄgan "Varför har jag kaniner?" ett X antal gÄnger! Men ibland Àr det bara att bita ihop och ta sin egen vÀg och vad som kÀnns bÀst för en sjÀlv och inte bry sig sÄ mycket om vad alla andra gör. Det Àr upp till dom!

Svar: Tack, skönt att inte vara ensam! Ja precis, vi tÀnker alla olika! Tror att alla kommer till det stadiet nÀr man ifrÄgasÀtter sig sjÀlv och sina handlingar nÄgon gÄng i livet :)
Kaninfreaken 🐰

Upp